Eat light, stay fit, see WELL!

iStock_000014324709_Medium

Mrkev byla díky vitamínu A odjakživa spojována se zdravýma očima a hlavně dobrým  viděním. Pamatujete si, jak vám v dětství rodiče a vůbec všichni dospělí kolem vás při podávání dušené mrkve nikdy nezapomněli připomenout, že až ten plný talíř zdoláte, budete skoro s jistotou vidět jako ostříž ?

Neubírejme tomuto druhu zeleniny jeho zásluhy, ale existuje ještě celá řada dalších potravin, prospěšných pro zdraví očí nebo působících jako prevence očních nemocí.

cf87232215df13fce0336b825e13c7f8

Mezi tyto potraviny patří především ryby. Tuňák, losos, sardinky nebo makrely a v jejich mase obsažené Omega-3 mastné kyseliny pomáhají chránit naše oči před potížemi typu suchého oka, makulární degenerace nebo šedého zákalu. Jiným zdrojem těchto prospěšných kyselin a vitamínu E jsou pistácie, vlašské ořechy nebo mandle. Pokud však nepatříte mezi milovníky rybího masa a navíc vás trápí třeba alergie na suché plody, deficit Omega-3 mastné kyseliny můžete doplnit užíváním rybího tuku nebo potravinových doplňků pro vegetariány.

salmon

Další „oční“ superpotravinou je listová zelenina, a to zejména kvůli obsahu dvou antioxidantů : luteinu a zeaxantinu.  Takže takový špenát, bílé zelí nebo kapusta pomáhají zastavit rozvoj makulárních degenerací nebo šedého zákalu. Pomocníky se jim v tom mohou stát třeba brokolice, hrášek nebo avokádo, které jsou rovněž zdrojem tohoto antioxidačního dua!

green-leafy-vegetables

Vitamíny a živiny obsažené v obyčejných vejcích, včetně vitamínu A a luteinu, rovněž podporují zdraví a správné funkce našeho zraku.

Egg_colours

Co mají společného již zmiňovaná mrkev, rajčata, papriky, jahody, kukuřice nebo takový meloun cantaloupe? Krásně syté barvy- od žluté přes oranžovou až po čevenou-které mají díky karotenoidům a ty jsou rovněž očím velmi prospěšné!

Jako další příklady potravin “pro oči” bychom mohli uvést citrusy, černý rybíz, luštěniny, slunečnicové nebo lnené semínko, ale třeba i takový hovězí steak z kvalitního masa bude občas prospěšný, protože zinek, který obsahuje, pomáhá tělu vstřebávat právě vitamín A.

edb38de145f2b88e52a1cc20011c85d5

Sečteno a podtrženo: zdravě vyvážená strava, plná rozmanitých druhů jídla, ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků a kvalitních tuků prospívá kondici celého těla a logicky i tak důležitému orgánu jako jsou naše OČI!

 

 

Zdroj: Pinterest, Internet

EASY HEALTH
Leave a comment
Author:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *